Dolegliwości bólowe miednicy

Dolegliwości bólowe miednicy to przypadłość dotykająca wielu kobiet. Może pojawić się po raz pierwszy w trakcie ciąży, ale także w każdym innym wieku. Przyczyny bólu mogą wiązać się zarówno z miednicy kostnej, jak i z mięśniami, powięzią oraz więzadłami. Często jest on spowodowany dysbalansem mięśniowym w strukturze dna miednicy, który często jest dodatkowo potęgowany przez wadliwą postawę pacjentek.

Dolegliwości bólowe miednicy

Następujące problemy mogą wynikać
z takich zmian:

• Ból spojenia łonowego
    Jest zazwyczaj odczuwalny przede wszystkim w czasie ciąży. W tym okresie spojenie łonowe rozluźnia się pod wpływem hormonów, co ma umożliwić dziecku opuszczenie kanału rodnego. U niektórych kobiet istnieją predyspozycje do wcześniejszego rozejścia się spojenia łonowego, co może powodować ból, promieniujący nawet do nogi. Ten rodzaj bólu może wyłączyć kobietę z normalnego życia na jakiś czas.
  • Ból stawów krzyżowo-biodrowychPo rozluźnieniu spojenia łonowego i jego znacznym rozejściu, może pojawić się ból na styku kości biodrowej i krzyżowej. W tej okolicy znajdują się stawy krzyżowo-biodrowe, które mogą być uciskane w tej sytuacji. Dyskomfort w tej okolicy może również oznaczać problem z więzadłami krzyżowo-biodrowymi.
  • Dyspareunia
    To ból, który występuje w trakcie stosunku i może mieć różne przyczyny, wymagające dokładnej diagnostyki. Wiele kobiet po porodzie zmaga się z dyspareunią, która znacznie utrudnia lub uniemożliwia powrót do aktywności seksualnej. Częstą przyczyną jest podwyższone napięcie struktur dna miednicy i brak umiejętności świadomego rozluźniania mięśni w tym obszarze.
  • Bóle menstruacyjne
    Regularny ból w czasie miesiączki, który wymaga stosowania silnych leków przeciwbólowych, może mieć poważne konsekwencje dla układu pokarmowego. Ból menstruacyjny ma swoje podłoże, które warto zdiagnozować i odpowiednio leczyć. Nie należy się godzić na nawracający ból i unikać aktywności z powodu menstruacji.

Wszystkie wymienione problemy związane z bólami okolicy miednicy, wymagają indywidualnego podejścia i dokładnej diagnostyki. Dlatego to fizjoterapeuta uroginekologiczny może pomóc Ci w zdiagnozowaniu przyczyn bólu i opracowaniu odpowiedniego programu terapeutycznego. Ponieważ zwiększenie Twojego komfortu i poprawa jakości życia jest tak ważna, dlatego warto podjąć celowe działania. Nie pozwolić, aby ból i dyskomfort w tym obszarze, wpływały negatywnie na codzienne funkcjonowanie.